17 december, 2015

Gemensam Pressrelease/Kommuniké om namnbyte

Malmö december 2015

Djurens Vänner Riksorganisation (org. nr. 846000-1111) är en ideell förening bildad 1957, som arbetar med djurskyddsfrågor och bl.a. bedriver arbete mot djurplågeri, hjälper djur i nöd samt bistår allmänheten i frågor kring djurskydd och djurhållning. Under Riksorganisationen finns 16 lokalföreningar, bland annat Malmöföreningen, Föreningen Djurens Vänner Malmö* (org. nr. 846000-1095).*
Malmöföreningen bildades 1952 och bedrivs som en ideell förening med samma verksamhet som Riksorganisationen. Malmöföreningen har sitt kansli på Sallerupsvägen i Malmö, och sitt djurhem i Kyrkheddinge utanför Staffanstorp.

Stiftelsen Djurhemmet i Aggarp med begravningsplats, org. nr. 846000-8181, (”Stiftelsen Djurhemmet i Aggarp”) har sedan 1963 bedrivit djurhemsverksamhet i Aggarp i Svedala kommun för att vårda ägarlösa djur, friköpta vanvårdade djur, djur i nöd och även i mån av möjlighet djur vars ägare av någon anledning inte längre kan behålla dem. Verksamheten har sedan 1969 bedrivits under stiftelsenamnet och firman ”Stiftelsen Djurens Vänners, Malmö, djurhem och begravningsplats”.
Verksamheten bedrevs sedan starten tillsammans med den ideella föreningen Djurens Vänner i Malmö. 2007 valde dock Malmöföreningen och Stiftelsen att gå skilda vägar och föreningen flyttade sin djurhemsverksamhet.

Stiftelsen Djurhemmet i Aggarp har nu för att särskilja sig från föreningen och markera att Stiftelsen och Malmöföreningen bedriver separata verksamheter beslutat att byta namn från ”Stiftelsen Djurens Vänners, Malmö, djurhem och begravningsplats” till ”Stiftelsen Djurhemmet i Aggarp med begravningsplats”.

Stiftelsens ordförande Rolf Westerlund:
– Eftersom verksamheterna vid Stiftelsen och föreningen är likartade, ser vi i Stiftelsen det som naturligt att byta namn. Detta av flera skäl, bl.a. för att förhindra förväxlingar för våra ”kunder” och för att tydliggöra att Stiftelsens verksamhet bedrivs ideellt vid Djurhemmet i Aggarp. Namnbytet kommer inte att förändra Stiftelsens verksamhet och Stiftelsen ser inga hinder för samarbete med vare sig föreningen eller andra aktörer som arbetar för djurens bästa.

Malmöföreningens ordförande, Fredrik Malmgren:
– Vårt djurhem i Kyrkheddinge är Djurens Vänners enda djurhem söder om Växjö, så vi ser det som positivt att vi är flera djurhem i Skåne. Tyvärr finns det många hemlösa djur och behovet av fler platser är stort. Stiftelsen och Malmöföreningens samarbete sträcker sig långt tillbaka, och vi önskar dem fortsatt lycka till i sin verksamhet.

Malmöföreningen och Stiftelsen tror att namnbytet kommer att bidra till att respektive organisation nu får utrymme att ytterligare stärka och utveckla sina respektive verksamheter och hoppas på ett fortsatt gott förhållande mellan organisationerna.

Fredrik Malmgren, ordförande
Föreningen Djurens Vänner Malmö*
org. nr. 846000-1095

Rolf Westerlund
Stiftelsen Djurhemmet i Aggarp med begravningsplats
org. nr. 846000-8181

*Föreningen heter numera Djurens Vänner Skåne, organisationsnummer är oförändrat.